Az ember és a kutya viselkedési analógiái
(folyt.)
A találkozás
Jelenlegi elképzelésünk szerint, amikor mintegy 100-150
ezer évvel ezelőtt a
Afrikából észak felé vándorolva elkezdte
benépesíteni Eurázsiát, szembetalálta
magát egy régóta ott élő, intelligens
szociális ragadozóval, a farkassal. Bár feltehetőleg
ugyanazokat a zsákmányállatokat vadászták,
ugyanott éltek, mégsem voltak igazi versenytársak.
Az emberek alacsony létszáma és a bőséges
táplálékforrások nem tették szükségessé
a versengést. A két faj ugyanakkor kölcsönös
előnyökkel is szolgált egymás számára.
Az embercsoport által termelt hulladék a farkasok számára
könnyen megszerezhető táplálékforrás
lehetett, de az embernek is jól jött az önkéntes
‘takarítóbrigád’. Feltehetőleg a
farkasok közül azok az egyedek csatlakoztak állandó
kísérőként az embercsoportok mellé,
melyek nem tudtak kellő pozíciót elfoglalni saját
falkájukban és mint ‘kivert’ egyedek a különböző
falkák territóriumainak határán próbálkoztak
a fennmaradással. Ezek az eredendően szubmisszív
egyedek, kellő szociális fajtársi kapcsolatok hiányában
készek voltak elfogadni az ember állandó jelenlétét,
megtanulták kihasználni az emberi környezet nyújtotta
előnyöket, és az egymást követő
generációk során az embercsoport környezetében
fokozatosan kialakulhatott egy ‘szelíd farkas’ populáció.
Ennek egyedei külső kinézetükben ugyan még
semmiben sem különböztek vadon élő fajtársaiktól,
de csökkent agressziójuk, stressztoleranciás képességük,
szubmisszivitásra való hajlamuk és egyéb viselkedésbeni
jellemvonásaik révén egyre távolabb kerültek
tőlük. A megváltozott körülmények
és adaptációs követelmények okozta elkülönülés
növekvő mértékű reproduktív izolációhoz
vezetett, és az evolúció törvényszerűségeinek
megfelelően a Canis lupus elindult az önálló
fajjá válás útján.
Ember és farkas között egy kölcsönös
előnyökön alapuló funkcionális kapcsolatrendszer
alakult ki, az egyre szelídebb egyedek éjjel mint élő,
meleg takaró, nappal mint játszó-és vadásztárs
illetve mint higiéniai feladatokat ellátó segéderő
tettek jó szolgálatot az embernek. Mindezeket figyelembe
véve, és mivel a kutya (Canis familiaris) és
a modern ember (Homo sapiens sapiens) megjelenése térben
és időben meglepően közel esik egymáshoz,
joggal feltételezhetünk egy olyan koevolúciós
folyamatot, melyben a két faj egymás környezetét
és adaptációs feltételrendszerét kölcsönösen
befolyásolva formálódott az elmúlt 100 ezer
év során.
A legelső kétségtelenül kutyától
származó csontok kb.14.000 évesek(Nobis 1979), de
Szibériában és Kínában 20.000 éves
csontokat is találtak, ezeket tartják a “szelíd
farkas” maradványainak(Olsen and Olsen 1977). A farkastól
nem megkülönböztethető maradványokat jóval
korábban is találtal pl. Dél-Franciaországban
150.000 évvel ezelőtt( Serpell 1995) és még
régebben máshol is, ahol a korai emberek megfordultak. Ezekről
sokáig azt tartották, hogy vagy véletlenül vagy,
mint zsákmányállatok kerültek az emberi lakóhelyek
maradványai közé.
Teljesen új molekuláris biológiai adatokat szolgáltatott
egy rendkívül alapos DNS vizsgálat, amelyet egy nyolctagú
kutatócsoport végzett, Robert Wayne a californiai egyetem
tanára vezetésével(Vilá at al 1997). A vizsgálat
során 162, Észak-Amerikából, Európából,
Ázsiából és Arábiából
származó farkasból, 140 kutyából, amelyek
67 ismert fajtát és 5 keveréket képviseltek,
valamint néhány sakálfajból és prérifarkasokból
(ez utóbbiak kb. egymillió éve váltak el a
farkasoktól) vettek DNS mintákat a sejtek mitokondriumaiból.
A mitokondrium DNS úgynevezett kontroll-régiójában
meghatározták 261 nukleotid pár pontos sorrendjét
és következtetéseiket ezekre az adatokra, valamint
egy kisebb vizsgálatban a sejtmagból származó
DNS analízisére alapozták.
A vizsgálatok gondolatmenete a következő: a mitokondrium
DNS csak anyai ágon öröklődik és ezért
is nagyon alkalmas olyan vizsgálatokra, amelyekkel hosszabb idő
során bekövetkezett mutációk alapján
leszármazási kapcsolatok deríthetők fel. Ha
egy faj populációiból kisebb csoportok, esetleg egyedek
kiválnak, leszármazottaik elkülönülve élnek,
később belőlük is nagyobb populációk
keletkeznek. Az ezekből származó DNS minták
nukleotidsorrendjének elemzése alapján meghatározható,
hogy a kiválások után milyen mértékben
halmozódnak fel új mutációk. Ezekből
az adatokból az egyes fajok, populációk, egyedek
rokonsági kapcsolata felderíthető (3.
ábra). A mutációk keletkezési sebessége
is megbecsülhető és ennek segítségével
még arra is lehet következtetni, hogy az egyes fajok, vagy
populációk mikor, mennyi idővel ezelőtt váltak
el egymástól.
Ezeknek a vizsgálatoknak az volt a legfontosabb eredménye,
hogy a kutyáknak kizárólag a farkas lehetett az őse,
mert a kutya és a farkas DNS-ben csak 12 különböző
mutáció taláható, míg a kutyák
és a sakálok meg a prérifarkasok DNS-ei 22 helyen
különböznek. Korábban Lorenz azt gondolta, hogy
bizonyos kutyafajták az aranysakáltól származnak,
azonban a rendszertanászok meggyőzték őt,
hogy a kutya kizárólag a farkastól származik
elsősorban viselkedéssel kapcsolatos jegyek alapján
(Lorenz 1975). A kutya és a farkas hangadása egymástól
nem különbözik, míg az aranysakálé
egészen eltérő és inkább a prérifarkaséra
hasonlít.
A következő rendkívül meglepő eredmény
az, hogy a kutyák és a farkasok szétválása
nem párezer évvel, hanem kb 135.000 évvel ezelőtt
kezdődött. Ez azért is nagyon érdekes, mert
saját fajunk a Homo sapiens is ekkor jelent meg. Az archeológusok
által vélt 14.000 évvel ezelőtti időpont,
és az egy nagyságrenddel régebbi időpont közötti
különbséget Wayne-ék azzal magyarázzák,
hogy kb. 14-20.000 éve jelentek meg a farkastól anatómiailag
is különböző kutyafajták és korábban
a kutya formájában, csontjainak szerkezetében nem,
csak viselkedésében különbözött
a farkasoktól. Ez nagyon logikus érvnek látszik,
hiszen éppen a „szelíd farkas” elnevezéssel
gondolták az archeológusok megoldani a farkastól
csak kicsit eltérő csontleletek magyarázatát.
Meg kell jegyeznem, hogy a DNS minták alapján számolt
idő adatok természetesen nem vehetők teljesen biztosnak
és igazából akkor lehet egészen bizonyosra
venni ezeket, ha más módszerekkel is meg lehet erősíteni,
de ez az emberi faj életkorára is vonatkozik.
Ezeken a nagyon fontos megállapításokon kívül
még egy sor érdekes eredmény született. Arra
is lehetett következtetni, hogy a háziasítás
két különböző, távoli időpontban
történt, vagyis a háziasítás különleges,
ritkán előforduló esemény volt, ami nagy szakértelmet
igényelt. Az így kialakított kutyapopuláció
azután nagyon gyorsan elszaporodott és az emberrel együtt
a világ minden részébe eljutott. Az is kimutatható,
hogy azok a farkas populációk, amelyekből a kutyák
kiváltak ma már kipusztultak, de újabb időkben
végzett keresztezésekkel friss farkas DNS időnként
bekerült bizonyos kutyafajtákba, tehát a különböző
célokra szelektált kutyafajták előállításához
a vad farkasok nagy genetikai variabilitása is hozzájárult.
Érdekes eredmény az is, hogy a különböző
kutyafajták genetikailag nem homogének. A fajtákon
belüli küllemi és viselkedésbeli egyformaság
igen változó genetikai háttérre épül,
éppen úgy, mint egyetlen egy másik faj, az ember
esetében is. Minden vizsgált kutya egyed DNS-e négy
alaptípus valamelyikébe sorolható, de az egyes fajtákban
több alaptípus is előfordul, így például
a mexikói szőrtelen kutyában három, a német
juhászban kettő is található.
A molekuláris biológiai eredmények megerősítik
a háziasítás valószínű lefolyásáról
eddig elmondottakat. Talán annyival kell még kiegészíteni,
hogy valószínűleg a takarító, melegítő,
figyelmeztető funkciók ellátására nagyon
sokáig megfeleltek a megszelídített farkasok, de
azután egyszer, pontosabban a Wayne csoport eredményei alapján
kétszer, olyan kedvező viselkedési mutációk
jelentek meg, amelyek elkülönített tovább-tenyésztéséhez
nagyon nagy érdeke fűződhetett az ember elődöknek
valószínűleg a Homo sapiens éppen kialakuló
csoportjainak és ezektől a mutáns farkasoktól
származnak a kutyák. Csak találgatni lehet, hogy
melyek voltak ezek a becses tulajdonságok, mert ha megvizsgáljuk,
hogy a kutyák és a farkasok milyen viselkedésformákban
különböznek elég sok mindent találhatunk.
Milyen lett a kutya?
A kutya és farkas között tapasztalható jelentős
különbségek eredetét, okait elemezve élnünk
kell azzal a feltételezéssel, hogy a kutya-ős domesztikációja
során az egymást követő generációkból
feltehetőleg azok az egyedeket maradtak meg melyek a szociális
vonzódás, csoportstrukturába való beilleszkedés,
kooperációs hajlam, kommunikációs helyzetek
megértése terén a legjobbak voltak. Hipotézisünk
szerint a ma élő kutya egy olyan mesterséges szelekció
eredménye, mely többek között a szocio-kognitív
képességek kibontakozására és az emberhez
való vonzódásra is irányult. Mivel a kutya
viselkedését, képességeit kialakító
tényezők nagymértékben hasonlóak voltak
a humán evolúció során megjelent adaptációs
követelményekkel (melyek között fontos szerepet
játszott a komplex szociális környezet és a
kommunikációs kényszer), a két faj viselkedésében
megfigyelhető analógiáknak döntő szerepe
lehet a kutya kialakulásának megértésében.
Az alábbiakban felsorolásszerűen összefoglaljuk
a kutya azon jellegzetességeit, melyek nagy valószínűséggel
a fentebb vázolt koevolúciós-domesztikációs
folyamat következtében váltak a Canis familiaris
fajspecifikus sajátságaivá.
-
A genetikai variancia extrém mértékű növekedése
(destabilizáló szelekció) extrém mértékű
morfológiai variabilitáshoz és viselkedésbeli
plaszticitáshoz vezetett.
-
A viselkedés szerveződésében alapvető
változások következtek be: csökkent a korai
reflexív viselkedések szerepe, a mintázatok determináltsága,
és a fajspecifikus kommunikatív viselkedések szerepe
(Nott és Bradshaw, 1993).
-
Jellemző továbbá a felgyorsult ivari érés
és megnövekedett reproduktív aktivitás, mely
egyúttal függetlenedik a csak később és
kevésbé intenzíven megjelenő az agressziótól,
dominanciára törekvéstől és a területvédő
késztetések megjelenésétől (Fox,
1975).
-
A stressztoleranciára való szelektálás
következtében jelentős változások mentek
végbe a neuroendokrin szabályzórendszerben. (Beljaev
and Trut 1975) Az idegrendszer dopaminerg aktivitása megnőtt,
melynek eredményeképpen változások történtek
az információ feldolgozó rendszerben (Frank and
Frank, 1987) és plasztikusabb tanulási képességgel
rendelkező egyedek jöttek létre.
-
Az ember és farkas kommunikatív jelzéseinek különbözősége
miatt a kutya kommunikációs rendszerében változások
mentek végbe. Az alapvetően vizuális és
audiális modalitásban zajló emberi kommunikációhoz
való adaptálódás jeleként a szaglás
kommunikációban játszott szerepe csökkent,
és a fül/farok kommunikációban betöltött
szerepe másodlagossá vált. A vokalizáció
(ugatás) szerepe megnőtt, és többfunkcióssá
vált (jelzés, kérés, izgalmi állapot,
emberi beszéd által kiváltott ‘facilitált’
reakció). Mindez morfológiai változásokban
is megnyilvánul (arckoponya ellaposodása, lógó
fül megjelenése, variábilis méretű és
formájú farok megjelenése).
-
Megnőtt az egyedek idegen fajokhoz (emberhez) való szocializációs
hajlama: az egyedfejlődés érzékeny periódusai
kevésbé kifejezettek, neoténiás jelenségek
léptek fel (Coppinger és mts., 1987), egész életen
át tartó emberhez való kötődés
(Topál és mts., 1998).
-
Fejlett interspecifikus kooperáció felé mutató
jelenségek: A saját viselkedés kontrollálhatósága
jelentősen megnőtt (önkontroll ill. mások
általi irányíthatóság Topál
és mts., 1997), a viselkedési repertoárban csökkent
az agresszió szerepe és jelentősége (Bradshaw
és Wickens, 1992), az önálló feladatmegoldó
készség csökkenése (Frank és Frank,
1985), és a kondicionálási feladatokban való
sikeresség növekedése (Frank és mts., 1989).
A szociális tanulás különböző formáinak
megjelenése interspecifikus (kutya-ember) relációban:
a szociális anticipáció ill. a megfigyeléses
tanulás jelenségei (Kubinyi és mts., 2000 a, 2000b),
valamint az emberrel való kooperáció (Naderi és
mts., 2001 ).
-
A kognitív struktúrában lezajló változások,
melyek elsősorban a kutya kommunikációs készségeit
és szociokognitív képességeit érintették.
Mivel a kutya viselkedésevolúciójának fontos
tényezője volt a komplex emberi környezet, feltehető,
hogy a kutya szelektíven érzékennyé vált
bizonyos emberi kommunikatív gesztusokra (az erre utaló
eredményeket lásd: Miklósi és mts., 1998,
2000, Soproni és mts., 2001, 2002, Hare és Tomasello,
1998, McKinley, 2000) valamint az emberi beszédre, melynek következtében
a társas helyzetek nagyfokú megértését
elősegítő képességek fejlődtek
ki benne.
Viselkedési analógiák az ember és a kutya
között
A következőkben azokról a kísérleteinkről
számolok be, amelyek véleményem szerint alátámasztják
a bevezetőkben vázolt hipotézist és igazolják
a viselkedési analógiák kialakulását
az ember és a kutya között.
Különleges kötődés az emberhez
Az etológiai irodalomban jól ismert az állatok társas
kötődésének koncepciója amely a fejlett
csoportstruktúrában élő fajok szociális
viselkedésének meghatározó belső tényezője.
Etológiai vizsgálatokban sikeresen alkalmazható a
Bowlby (1972) átal a humánpszichológiában
bevezetett kötődési elméletet, mely szerint
a kötődés egy olyan organizációs struktúra
amely stresszhelyzetekben specifikus viselkedési mintázat
aktiválódásában nyilvánul meg. A kötődési
viselkedés meghatározott kritériumok alpján
könnyen azonosítható. A kötődés
feltétele a kötődési személy megkülönböztetésére
való képesség és a vele szemben megnyilvánuló
specifikus viselkedési reakciók (közelség, kontaktus
keresés, szeparációs stressz, specifikus üdvözlési
viselkedés ). Amint azt manapság egyre többen feltételezik
(pl. Collis, 1995), az ember-kutya kapcsolat valódi társas
kötődési viszony. A kutya-ember kötődés
pszichológiai szempontból hasonlít a szülő-gyermek
kapcsolathoz: ugyanúgy asszimetrikus és alapvetően
függőségen alapuló (Ben-Michael, 1995), és
feltehetőleg az ember-ember szociális kapcsolatban aktiválódó
mechanizmusok egyfajta transzpozíciójáról
lehet szó (New, 1995). A kutya emberhez való kapcsolatának
szülő-gyermek kapcsolattal való analógiás
jellegére utal, hogy egyes vizsgálatok szerint meghatározott
körülmények között (kötődési
kapcsolatot érintő érzelmi stressz) a kutyák
és gyermekek hasonló pszichoszomatikus reakciókat
mutatnak (Fox, 1975). Egy másik vizsgálat azt igazolta,
hogy a kutya-ember kötődés alapvetően más
természetű mint a fajtársak közötti szociális
viszony. Eszerint az új környezet által kiváltott
stressz bizonyos élettani és viselkedésbeli megnyilvánulásai
szignifikánsan csökkenthetők ismert személy
jelenléte által, míg egy ismert fajtárs jelenléte
nem eredményez hasonló reakciót. Mindez arra enged
következtetni, hogy az emberrel való kapcsolat a kutya számára
kitüntetett jelentőségű, s az emberi környezethez
való adaptálódottság egyik megnyilvánulásának
tekinthető. Ezt látszik alátámasztani az is,
hogy vizsgálataink szerint a kutya-gazda kötődés mérhető a szülő-gyermek kapcsolatra kidolgozott
humánpszichológiai módszerrel (Topál et al.,
1998).
Előzetes megfontolások alapján a gyermekpszichológiában
használatos “Idegen Helyzet Teszt” (Ainsworth, 1969)
tűnt alkalmasnak arra, hogy a kutya-gazda kötődési
kapcsolat elemzését elvégezzük. Ezt eredetileg
az anya és 1-2 éves gyermeke közti kötődés
felmérésére dolgozták ki. A gyermek szituációban
mutatott viselkedésének leírásával
kategorizálható a szülő-gyermek kapcsolat, annak
biztonságosan kötődő, ambivalens vagy elkerülő
jellege szerint. Bár a leírásban az állati
viselkedés elemzésében is megszokott fogalmakat használnak
(közelség/kontaktus keresés, kontaktus fenntartás,
ellenállás, tiltakozás, elkerülés, távoli
interakciók), a kiértékelés, kategorizálás
alapja a képzett szakemberek tapasztalati képe, “gestallt”-alapú
döntése. Mivel ez utóbbi eljárás nem
alkalmazható az állati viselkedés elemző vizsgálatára,
a megfigyelések során szükséges volt a kutya
magatartásának előre megállapított
viselkedési elemeken alapuló rögzítése.
A megfigyelt viselkedés-elemek variancia- és faktor analízise
alapján úgy tűnt, hogy a gazda-kutya viszony leírható
az anya-gyermek kapcsolat mintájára. Úgy találtuk,
hogy a kutyák kísérleti helyzetben mutatott viselkedése
(idegen személy illetve gazda jelenlétében megfigyelve)
megfelelt a kötődési viselkedés kritériumainak.
A gazda felé megkülönböztetett reakciót mutattak,
azaz jelenlétében többet exploráltak, távozásakor
specifikus keresési reakciót mutattak, visszaérkezésekor
pedig kifejezett kontaktus/közelség-kereső reakcióval
válaszoltak. Bár a kutyák viselkedési mintázatát
16 változó rögzítésével jellemeztük,
e változók három -egymással nagy mértékben
korreláló elemeket tartalmazó- csoportra voltak oszthatók.
A három csoport -mint az egyedek viselkedését leíró
3 faktor- az általuk tartalmazott viselkedési elemek alapján
került elnevezésre. Eredményeink szerint a kutyák
viselkedési mintázatát az idegen helyzetben mutatott
‘Szorongás’ mértéke (faktor 1), a gazda
irányában mutatott ‘Kötődés’
(faktor 2) és az idegen felé mutatott ‘Elfogadás’-i
reakció (faktor 3) határozta meg. A további analízis
során meghatároztuk, hogy az egyes gazda-kutya párok
esetében a ‘Szorongás’, ‘Kötődés’
és ‘Idegen elfogadás’ milyen mértékben
nyilvánult meg (4. ábra).
Feltételezhetjük, hogy a kutya gazdájával szemben
megfigyelt kötődési viselkedése, mely számos
vonatkozásában eltér a más fajoknál
leírtaktól (t.i. felnőtt korban is fennmaradó
reakció, interspecifikus jellegű), az emberrel való
koevolúció eredményeképpen alakult ki, és
mint ilyen, egyik megnyilvánulása a kutyában fellelhető
viselkedési analógiáknak.
További vizsgálataink arra engednek következtetni,
hogy az emberrel való kötődés a kutyák
elemi fontosságú igénye. Amennyiben ugyanis megvonjuk
tőlük az emberrel való szociális kontaktus lehetőségét
(pl. menhelyi körülmények között), akkor erre
megnövekedett kontaktusigénnyel válaszolnak, mely adott
esetben rendkívül gyorsan kialakítható kötődési
kapcsolatokban nyilvánul meg (Gácsi és mts., 2001).
Ha menhelyi kutyákat egyenként elkülönítünk
és tizenöt percig barátságos humán kontaktusban
részesülnek egy későbbi időpontban a
rövid kapcsolat hatása is kimutatható a kötődési
tesztben (5. ábra).
Ugyancsak megerősíti a kutyák különleges
kötődésének koncepcióját a szelid,
ember által bevel farkaskölykök viselkedése. Ez
egy még folyamatban lévő munkánk, de a követlező
6. ábrán bemutatom az 5-6 hetes azonos módon nevelt
kölyök kutyák és farkasok viselkedését
egy választási helyzetben, amelyben a gazda és egy
idegen között választhattak. A kutyák megközelítési
látenciája és szignifikánsan kisebb és
tartózkodási idejük a gazda közelében nagyobb,
mint ugyanezen értékek a farkasok esetében. Ha a
választási helyzetben ismeretlen ember és kutya között
választhatnak, a kutyák az embert a farkasok a
kutyát
választják (6. ábra).
Az első analógia tehát amelynek kialakulását
kisérleteink nagymértékben valószínűsítik
az emberhez történő különleges
kötődés.
Együttműködés az emberrel
Igen tanuságosnak bizonyult az analogiák felderítése
szempontjából a kutya-ember közötti együttműködés
vizsgálata munkakutyákon. Vakvezető kutyák
gazdájukkal való közlekedését vizsgálva
kiderült, hogy a vakvezetés tulajdonképpen egy nagyon
bonyolult, mindkét fél aktív részvételét
igénylő kooperatív tevékenység. E kooperáció
lényeges eleme a döntési dominancia folyamatos váltogatása,
melynek során hol a kutya kezdeményezi az akció következő
elemét, hol pedig a gazdára hárul annak eldöntése,
hogy mi következzék. Bár az egyes vizsgált párosok
között nagy különbségek vannak abban a tekintetben,
hogy a döntések hány százalékában
dönt a kutya ill. a gazda, a valamennyiükre jellemző
dominancia váltások arra utalnak, hogy kutya és ember
az állatvilágban egyedülálló módon
képes tevékenységének összehangolására
(Naderi és mts., 2001). Az eredmények gyakorlott vak-vakvezető
kutya párosok megfigyeléséből származnak
és videofelvételek értékelésén
alapszanak (7. ábra).
A bemutatott és más hasonló kisérletek alapján
megfogalmazható a második analógia: a csoporttagokkal
kapcsolatos agresszió jelentős csökkenése és
a dominanciaváltás képessége.
Szociális tanulás
Az emberi együttműködés szinkronizációs
mechanizmusai között igen fontosak a különböző
szociális tanulási formák. Vizsgálataink szerint
a kutya a gazdája mint demonstrátor közreműködésével
hatékony megfigyeléses tanulásra is képes
lehet (Kubinyi és mts., 2000a, 2000b, Pongrácz és
mtsai. 2001). Ebben a kísérletben a kutyák egy olyan
dobozt manipulálhattak, melyből egy kar elmozdításával
az általuk kedvelt teniszlabda gurult ki (8.
ábra). A kutyákat három csoportra osztottuk,
de mielőtt maguk manipulálhatták volna a dobozt,
az egyes csoportok más-más típusú demonstráció
tanui lehettek. Egyik csoport kutyái tíz alkalommal láthatták,
amint gazdájuk a kar elmozdításával megszerezte
a labdát, mellyel azután játszhattak. A másik
csoport egyedei hasonló demonstrációkat láttak,
de a dobozból nem gurult ki labda, így a játék
is elmaradt, míg a harmadik csoport kutyái nem látták
hogy a gazda hozzányúlna a dobozhoz, ehelyett annak környékén
játszhattak a labdával megfelelő ideig (kontrol csoport).
Az eredmények egyértelműen igazolták, hogy
az előzetes gazda általi demonstrációk befolyásolják
a kutyák viselkedését. Azok az egyedek bizonyultak
a labda megfelelő módon való megszerzésében
a legsikeresebbnek, amelyeknek gazdája komplett demonstrálást
végzett, de érdekes módon azok is sokkal sikeresebbek
voltak a kontrol csoportnál, amelyek látták ugyan
hogy gazdájuk elmozdítja a kart, de a dobozból nem
gurult ki labda a demonstrálások során (9.
ábra).
Bár a fajtársak közötti megfigyeléses
tanulás különböző mechanizmusai gyakran előfordulnak
a társas életmódot folytató fajoknál,
más fajok között ugyanez már jóval ritkábban
demonstrálható. Az általunk megfigyelt jelenség
lényeges vonása, hogy kutya és ember között
történt a szociális tanulás, valamint úgy
tűnik, a kutyákat érdekli annyira a gazda tevékenysége,
hogy a belátható cél ill. jutalom (t.i. kiguruló
labda) nélkül elvégzett ‘üres demonstrációk’
is -mint a gazda hatékony ingerkiemelő akciói (stimulus
enhancement)- befolyással vannak a kutyák későbbi
manipulációs tevékenységére. Akárcsak
a korábban említett vizsgálatainkban, az ebben a
kísérletben demonstrált fejlett szociális
tanulási mechanizmusok is lényeges szerepet játszhatnak
a kutyák viselkedésének (ember)társakkal való
összehangolásában és közreműködhetnek
a kooperatív viselkedések kialakulásában.
Ugyanilyen eredményt kaptunk a viselkedéstudományokban
hagyományosan használt „detour” feladatnál.
A kutyáknak egy derékszögben elhelyezett kerítés
belső sarkában elhelyezett labdát kellet a gazda
felszólítására elhozni (10.
ábra). Szignifikánsan csökkent a megoldás
latenciája azoknál a csoportoknál, amelyek a feladat
elvégzése elött egy humán demonstrátor
viselkedését figyelhettek meg (11.
ábra).
Szabálytanulás
A társas viselkedés és a szociális tanulás
fentebb említett esetei mellett további kísérletekben
vizsgáltuk azt a jelenséget, melynek lényege, hogy
adott helyzetben a kutya képes viselkedési szabályokat
felismerni és a helyzetnek megfelelően alkalmazni klasszikus
szociális tanulási helyzettől merőben eltérő
viszonyok között is.
A tárgyállandósági képesség
mérésére kialakított standard kísérleti
módszerek -mint a különböző ‘rejtés-keresés’
típusú feladatok- nem(csak) a kutya ill. ember reprezentációs
képességeit (és/vagy a deduktív következtetésekre
való képességét) mérik (ld. Watson
és mts., 2001), hanem a megfigyelt viselkedést egyes esetekben
a szabály felismerésre és követésre való
hajlam is befolyásolja (Topál és mtsai, 1999). Feltehető,
hogy a kutyában, -melynek egyes készségei, viselkedési
formái, és a viselkedést kialakító
szabályzórendszere egy “antropomorf’ irányú
intenzív mesterséges szelekción ment át- a
humán viselkedési komplexnek ez az eleme is megjelenhetett.
A kutya is képes lehet arra, hogy bonyolult társas szituációkban
viselkedési szabályokat ismerjen fel és azokat alkalmazza
is annak érdekében, hogy az emberi elvárásoknak
megfelelő, konfliktusmentes megoldásokat találjon
adott helyzetben.
Ezt demonstráló, még nem közölt kísérletünkben
a kutyákat olyan feladat elé állítottuk, melyben
a demonstrátor által elrejtett tárgyat kellett megkeresniük
és behozniuk. A módszer lényege, hogy a demonstrátor
egy tárgyat végig jól láthatóan kézben
tartva a 3 lehetséges rejtekhely valamelyikéhez odaviszi
(12. ábra). A rejtés
során kizárólag az adott rejtekhelyet érinti,
a többiekhez nem megy oda, hanem rögtön visszajön,
majd a gazda ‘hozd’ utasítással elengedi a
kutyát.
Az ilyen típusú próbák során a kutyák
általában sikeresen teljesítetik a kívánt
feladatot, az esetek túlnyomó többségében
csak ahhoz a paravánhoz mennek ahol a rejtés történt,
és a tárgyat behozzák. Kisebb gyakorisággal
az is előfordul, hogy bár sikeresen behozzák a tárgyat,
a keresést nem a megfelelő paravánnál kezdik,
hanem általában ott, ahol az előző rejtéskor
volt a tárgy (perszeveratív hiba). Mindezt hat alkalommal
ismételjük, különböző helyekre rejtve
a tárgyat. Az eredmények azt mutatják, hogy a hat
próba elég annak demonstrálására, hogy
a kutyák gyorsan felismerik a kísérleti helyzetben
rejlő feladatot és a rejtés-keresés játék
szabályainak megfelelő viselkedést produkálnak.
A hetedik alkalommal azonban módosítottunk a demonstrátor
akcióján, aki a szokásos tárgyrejtési
mozdulatok végrehajtása előtt a kutya szeme láttára
a gazdának adta a tárgyat, majd üres, fenntartott kézzel
csinálta végig ugyanazt, mint eddig. Érdekes módon
ez esetben a kutyáknak mindössze kis része (17%) nem
indult el keresgélni a nyilvánvalóan üres dobozok
között (13. ábra).
A kereső viselkedést mutatók kutyák azonban
nemcsak azt a rejtekhelyet látogatták meg, ahol ez esetben
az üres kezű demonstrátor járt, de egyéb
helyeken is keresgéltek, sőt, többen egyáltalán
nem nézték meg azt a dobozt, amit a demonstrátor
ezúttal érintett. A kereséssel töltött
idő és a gazdára nézések száma
is jól felismerhetően jelezte a valódi keresés
eseteitől való különbséget (14.
és 15. ábra). Mindezt
úgy értelmezhetjük, hogy a kutyák ez esetben
nem a céltárgy megszerzésére irányuló
feladatként fogták fel a helyzetet (t.i. ez esetben helyben
maradva a gazdától kell várják/kérjék
a tárgyat), hanem egy rejtés-keresés szabályon
alapuló játékként, ahol akkor viselkedik az
elvárásoknak megfelelően, ha a megfigyelt viselkedési
szabályt követi (‘keresgélés’)
függetlenül a tárgy aktuális helyétől.
Alternatív magyarázatként felmerülhet az is,
hogy a kutyák azért mennek el ‘keresni’ mert nem
tudják, hogy a teszt próba során hol is van a tárgy,
esetleg azt hiszik, hogy a rejtő személy egy másik
tárgyat vitt magával és rejtett el. Ez azonban a
feladat egyszerűsége és egyértelműsége
miatt egyrészt kevéssé valószínű,
másrészt kontroll kísérletekkel sikerült
igazolni, hogy memória ill. reprezentációs kapacitásbeli
problémákkal nem magyarázható a kutyák
‘üres’ demonstráció esetén való
keresgélő magatartása (Watson és mt., 2001).
Rítus kialakulása
Az embernél a szabálykövető viselkedés
jól megfigyelhető például a rítusok
kialakulásán (Csányi 2000a). Személyes rítusok
kialakulhatnak kutyákon is. Felnőtt családi kutyák
gazdáit kértünk meg arra, hogy szokásos sétájukból
hazatérve változtassák meg addigi szokásukat,
és mielőtt belépnének lakásuk ajtaján,
tegyenek egy rövid kerülő utat anélkül, hogy
a pórázról előzetesen leoldott kutyával
bármilyen interakcióba lépnének. A 180 alkalommal
megismételt kitérő során a kutyákat
megfigyeltük, és úgy találtuk, hogy ezen idő
alatt viselkedésük specifikusan megváltozott. Az első
és utolsó 30 próba eredményeit összehasonlítva
kiderült, hogy a kitérőt demonstráló
gazda viselkedésére eleinte a kutyák általában
követési reakcióval válaszoltak (t.i. a gazda
mögött/mellett oda-vissza végigmentek), míg a
demonstrációs próbák vége felé
a kutyák fele átvette a gazda új szokását,
és már a kerülőt demonstráló gazda
előtt megtette a kitérőt. További egynegyedük
is megváltoztatta eredeti viselkedését, és
ahelyett, hogy végigment volna a ‘demonstrátor’
után, az ajtóban megvárta míg gazdája
visszatér (16. ábra).
A kutyák egy részére jellemző szokás-elsajátítást
-mint szociális tanulási formát- olyan ‘szociális
anticipáció’-ként definiálhatjuk, melynek
lényege, hogy a sorozatos demonstrációk hatására
a megfigyelő egyed képes elvárásokat kialakítani
a másik viselkedésével kapcsolatban, képes
ezt a viselkedést (vagy ezzel komplementer akciót) maga
is reprodukálni anélkül, hogy a társas tanulási
formák esetében szükséges tényezőként
feltételezett jutalom/megerősítés bármilyen
formában jelen lett volna. A demonstrátor (gazda) és
a megfigyelő (kutya) közötti kapcsolat fontosságára
utal az a tény, hogy azok a kutyák, amelyek ‘átvették’
a gazda által demonstrált szokást, a kötődési
tesztben kevésbé mutattak idegen helyzettel kapcsolatos
szorongásra utaló viselkedést azokhoz az egyedekhez
képest, amelyek az egymást követő demonstrációk
során leálltak, vagy végig a kezdeti követési
reakciót mutatták.
A szociális anticipáció jelenségét
úgy értelmezhetjük, mint egy olyan adaptációs
mechanizmust, melynek révén a komplex emberi szociális
környezethez alkalmazkodni kényszerülő kutya egyfajta
konfliktus minimalizáló képességre tett szert.
Mindez alapvetően szükséges a csoporttársak
viselkedésének összehangolásában és
mint közreműködő mechanizmus, szerepe lehet a kooperatív
akciók létrejöttében.
A kutyáknál is könnyen kialakulnak viselkedési
rítusok, talán észre sem vesszük őket,
de a mindennapi életünk során, hacsak nem valamiféle
nagyon rendezetlen életet élünk, a kutyánk is
hozzászokik bizonyos akciók elvégzésének
módjához, sorrendjéhez még az időpontjához
is ez valószínűleg a szabálykövetésnek
is fontos összetevője. Példaképen bemutatom
Jeromos napi rítusait (17. ábra)
1. Reggeli ébresztő vakkantás.
2. Beágyazási pokrócozás.
3. Kekszkérés morgással.
4. Nadrágszárhuzogatás.
5. Elmenőben ugatás Bubunak, ha nincs kint.
6. Vizelet ürítés a hídravezető út
egy bizonyos pontján.
7. Pórázcibálás a hegytetőn.
8. Pórázjáték a visszafele vezető úton
a hid elején.
9. Esős időben törülközőhozás.
10. Jeromos reggelije.
11. Ágyon fekve símogatásra hívogatás.
12. Délutáni sétára invitálás.
13. Vacsora kérése.
14. Vacsorakészítés közben 2 szem táp
kérése a kamrában.
15. Computer vagy a TV elzárása után, séta
kérés.
16. Ha az előbbiek nincsenek, sétakérés.
17. Vendég elmenetelekor a kikisérés a lifthez kérése.
18. Pokróc kérés alváshoz.
19. Eldugós játék kérése labdával
vagy a gumikrokodillal.
20. Esti falat kérése a séta végén.
Az egyes rítusok részletes magyarázatát
lásd (Csányi 2000c)
A kutyák szabálkövető viselkedése tehát
szintén a viselkedési analógiák kategóriájába
sorolható.
Információcsere
Nagyon fontos viselkedési mechanizmus az emberek közötti
kölcsönhatásokban az információ szolgáltatás.
Az információ adása és megértése.
Bár már a viselkedéstudományok korai szakaszában
vizsgálat tárgya volt az a megfigyelés, hogy egyes
állatok képesek az emberi gesztusok, intencionális
viselkedések pontos értelmezésére (ld. Okos
Hans effektus -Pfungst, 1911), a kutyák ilyen irányú
képességeit a legutóbbi időkig kísérletesen
nem vizsgálták. Pedig az evolúciójával
kapcsolatos hipotézisből következően a kutya
ideális alany az ember-állat közötti interspecifikus
kommunikáció vizsgálatára, mivel az emberi
szociális környezethez való adaptáció
valószínűleg éppen ezeket a képességeit
érintette leginkább. Természetes környezete
részét képezi az emberi közösség,
melyhez evolúciója során adaptálódott,
s melyhez egyedi élete során is szocializálódik.
Az e téren végzett főemlős vizsgálatok
ellentmondó eredményei jórészt az alanyok
emberhez való szocializáltságának eltéréseire
vezethetők vissza, és szembe kell nézzenek azzal
a kritikával, hogy a mesterséges körülmények
között emberhez szocializált főemlősök
egyes kommunikatív viselkedései természetes viszonyok
között értelmezhetetlen ‘műtermékek’.
E problémákat elkerülendő, a kutya sokkal alkalmasabb
alanyként jöhet számításba, nem utolsó
sorban azért, mert kommunikatív képességeinek
vizsgálatával speciális adaptációs
mechanizmusokra derülhet fény.
Kísérleteink során vizsgáltuk a kutyák
azon képességét, melynek révén egy
jutalom megkeresési feladatban képesek felismerni és
felhasználni az ember különböző, jutalom
helyére vonatkozó gesztusait. Úgy találtuk,
hogy nemcsak a -jutalom rejtekhelye felé való- mutatást,
meghajlást illetve fejbólintást képesek szinte
azonnal, vagy néhány próba után helyesen értelmezni,
hanem olyan apró viselkedési gesztusok jelentőségét
is képesek a próbák során felismerni mint
az emberi szem mozgása (Miklósi és mts., 1998). E
tekintetben sokkal jobb teljesítményre voltak képesek,
mint a hasonló emberi gesztusokra tréningezett majmok (Anderson
és mts., 1995) és teljesítményük csak
az emberszabásúakhoz mérhető, sőt azt
is meghaladja (17.ábra).
A kutyák teljesítményének részletes
elemzésekor kiderült, hogy azokat a gesztusokat amelyek során
a jeladó személy figyelme is egyértelműen a
jutalmazott edény felé irányult (mutatás+odanézés,
meghajlás, fejbólintás), a kutyák gyakorlatilag
kezdettől fogva helyesen értelmezték (18.
ábra). Ezzel szemben azokban az esetekben, amikor a jeladó
a jutalmat tartalmazó edényt csak az irány megadásával
jelezte (t.i. jobbra/balra horizontális fejmozgás illetve
szemfordítás), akkor a kutyáknak több-kevesebb
tréningre volt szüksége a sikeres teljesítmény
eléréséhez (19.
ábra). Feltételezhető, hogy a kutya mint szociális
faj, evolúciója során szelekíven érzékennyé
vált bizonyos emberi kommunikatív gesztusokra, melyeket
ennek következtében könnyeben felismer és adott
esetben képes diszkriminatív ingerként használni
olyan apró viselkedési jeleket is, mint a szemmozgás.
Ilyen feladatokban az emberszabásúak nem érik el
a kutyák teljesítményeit (20.
ábra).
Néhány hasonló vizsgálatot mások is
végeztek és úgy találták, hogy a kutyák
nemcsak képesek az emberi iránymutató gesztusokat
értelmezni táplálék keresésekor, hanem
fordított esetben maguk is képesek a naiv személyt
informálni (Hare és Tomasello, 1998).
További vizsgálataink során a kutyák információ
szolgáltató ‘mutogató’ viselkedését
elemeztük, mely definíció szerint egy iránymutató
és figyelemfelkeltő elemeket egyaránt tartalmazó
kommunikatív akciónak tekinthető. Kísérletünkben
valaki a kutya szeme láttára egy darab jutalmat helyezett
el a szobában oly módon, hogy azt a kutya számára
elérhetetlen magasságban lévő három
doboz valamelyikébe tette (21.
ábra). Azt vizsgáltuk, vajon képesek-e a kutyák
kommunikatív interakciót kezdeményezni a később bejövő naiv gazdájukkal és ily módon
informálni őt az elrejtett táplálék
hollétéről. A gazda illetve a kívánatos
jutalom önmagában való jelenlétének motivációs
hatását kontrollálandó, külön megfigyeléseket
is terveztünk, melyek során csak a gazda illetve csak a jutalom
volt a kutyával egyidejűleg jelen. Az eredmények szerint
a kutyák gyakrabban pillantottak a jutalom helye felé amikor
a gazda is jelen volt ahhoz képest amikor csak maguk voltak a szobában
az elérhetetlen jutalommal. Ugyancsak többet pillantottak
a gazdára akkor, amikor jutalom is volt a szobában ahhoz
képest amikor a dobozok üresek voltak. Abban az esetben amikor
a gazda is jelen volt és jutalom is volt a dobozok valamelyikében,
más helyzetekben nem tapasztalt viselkedés volt megfigyelhető:
az orientáció gyakori váltogatása a gazda
és a jutalom helye között. A gyakori tekintetváltások,
és a vokalizációk, mely mindig a gazdára vagy
a jutalomra nézéssel párosult arra engednek következtetni,
hogy egyfajta funkcionálisan referenciális kommunikációról
van szó, mely formájában hasonló ahhoz, amelyet
a főemlősök esetében leírtak. Bár
az eredmények nem alkalmasak arra, hogy e kommunikatív viselkedés
mechaniznusait, kognitív hátterét vizsgáljuk,
az adatok további megerősítését adják
annak a hipotézisnek, miszerint a kutyák a domesztikáció
során specifikus, kommunikációs képességeiket
érintő szelekción mentek keresztül (Miklósi
et al. 2000) és képesek megfelelő szociális
helyzetben az ember számára értelmezhető információt
szolgáltatni.
Bonyolultabb kisérleti körólmények között
az is kimutatható, hogy a kutyák képesek a velük
együttműködő ember lehetséges elmeállapotát
is értelmezni. Az előbb bemutatott kisérleti szituációt
tovább bonyolitottuk azzal, hogy a kisérletvezető
által a tgazda távollétében elrejtett jutalomfalathoz
csupán egy bot segítségével lehetett hozzáférni,
tehát a gazdának a botot is meg kell keresnie ha az is el
van rejtve. Ilyen esetekben megfigyelhető, hogy a kutyák
először a bot rejtekhelyét jelzik és csak azután
a jutalomfalatét. Továbbá, ha a gazda megfigyelheti,
a bot áthelyezését akkor a kutyák ezt a másodlagos
helyzetjelzést nem alkalmazzák (22.
és 23. ábra).
A fentiek és még számos egyéb vizsgálatunk
azt támasztja alá, hogy az információ csere
az ember és a kutya között szintén az analóg
viselkedésformák közé sorolható.
Kommunikáció
A szociális megértés legfejlettebb formája
az embernél a nyelvi kompetencia révén alakult ki.
Bonyolult kísérleteket és még sok munkát
igényel annak vizsgálata, hogy a kutyák a vokális
nyelvi jelzések megértésének milyen fokára
jutottak el. Nyelvi kompetenciájuk nyilvánvalóan
nincsen, de valószínű, hogy a szavak, utasítások
megértésében fejlett szociális intelligenciájuk
segítségével többre jutottak a jelekre történő
egyszerú kondicionálhatóságnál. Vizsgáltunk,
hogy a gazdák véleménye szerint milyen mértékű
az utasító vagy irányitó szavak megértése
(24. és 25.
ábra). A gazdák megítélése szerint
eléggé reálisnak tűnik, a kutyák átlagban
mintegy harminc-negyven szót értelmeznek megfelelően,
ami eléggé szerény teljesítmény a nyelvtanitási
kisérletekben résztvevő emberszabású
majmok és mondjuk az afrikai szürkepapagáj száz-kétszáz
jelre kiterjedő teljesítménye mellett. Ez természetesen
nem zárja ki, hogy az egyéb jeleket is felhasználó
szociális megértésben esetleg a kutyák viszik
el a pálmát (Pongrácz és mtsai. 2001)
Konkluziók
Sok éves munkánk eredményei megerősítik
a kiindulási hipotézist: kimutathatóak bizonyos viselkedési
analógiák az ember és a kutya között ezek
a következők:
1. Különleges kötődés az emberhez
2. Kiegészítő kooperáció dominancia
váltogatással
3. Szociális tanulás
4. Szabálykövetés, rítusok kialakulása
5. Információcsere
6. A rítus mint a kommunikáció protoformája
7. Fejlett szociális megértés
A viselkedési analógiák kialakulásának
alapján az emberi viselkedés evolúciójának
korai, nyelv előtti szakasza is modellezhető. Egy ilyen
modell elkészítése folyamatban van, de már
most látható, hogy a modellben nem egyetlen kiválasztott
tulajdonságra, mint a nyelvi kompetencia vagy a szerszámhasználat
alapítjuk az emberréválás viselekdevolúciós
változásait, hanem több látszólag kevésbé
fontos tulajdonságra mint a kötődés, dominanciváltás,
szociális tanulás, szabálykövetés és
persze legelsősorban a szociális megértés.
A szociális megértés, amely az előbbi komponenseket
mintegy magában foglalja kerete, szelekciós komplexe lehetett
az emberi viselkedésevolúciónak és elvezethetett
a komplexebb tulajdonságok mint például a nyelv és
a kultúra megjelenéséhez is. Ha ez az új felismerés
valós akkor a kutyákon végzett megfigyeléseink
fontos támpontokat szolgáltattak kialakításához.
Irodalom
Ainsworth, M.D.S. 1969. Object relations, dependency and attachment:
A theoretical review of the infant-mother relationship. Child Development
40, 969-1025
Andersen, J.R., Sallaberry, P. And Barbier, H. 1995. Use of experimenter
given cues during object choice tasks by capuchin monkeys. Anim.Behav.
49, 201-208
Bányai, É. I. 1992: Toward a social psychobiological model
of hypnosis. In: theories of hypnosis: current models and perspectives,
Lynn, S. J. and Rhue, J. (Eds.) New York: Guilford Press.
Belyaev, D. K. & Trut, L. N. 1975. Some genetic and endocrine effects
of selection for domestication in silver foxes. In: M.W. Fox (ed.) The
Wild Canids. Van Nostrand Reinhold, New York, pp. 416-426.
Ben-Michael, J. 1995. Quality of life of companion animals. In: Animals,
health and quality of life. VIIth International Conference on Human Animal
Interactions, pp. 24-25
Bowlby, J. 1972. Attachment. Penguin Book, Middlesex, England
Bradshaw, J.W. and Wickens, S.M. 1992. Social Behavior of Domestic Dogs.
Tijdschrift voor Diergeneeskunde 117, 50-52
Collis, G. M. 1995. Health benefits mof pet ownership: attachment vs.
Psychological support. In: Animals, health and quality of life. VIIth
International Conference on Human Animal Interactions, p.7
Coppinger, R.P., Glendinning, J., Torop, E. Matthay, C., Sutherland,
M. and Smith C. 1987. Degree of Behavioral neoteny differentiates canid
polymorphs. Ethology 75, 89-108
Crandall,R.L., Ludenberg, K.A. and Wayne, R.K. 1997. Multiple and ancient
origins of the domestic dog. Science 276, 1687-1689
Csányi, V. 1979. Az evolució általános elmélete.
Akadémiai Kiadó, Budapest, 154 o.
Csányi, V. 1980: The General Theory of Evolution. Acta Biol. Hung.
Acad. Sci. 31, 409-434
Csányi, V. 1989. Evolutionary systems and society:a general theory.
Duke University Press, Durham, pp. 304
Csányi, V. 1992a: The Brain’s Models and Communication in:
Thomas A. Sebeok and Jean Umiker-Sebeok (eds.) “The Semiotic Web”
Moyton de Gruyter, Berlin pp. 27-43
Csányi, V. 1992b. Ethology and the rise of the conceptual thoughts.
In: J. Deely (ed.) “Symbolicity” University Press of America,
Lanham, MD. p. 479-484
Csányi, V. 1992c. Nature and origin of biological and social information.
In: K.Haefner (ed.) “Evolution of Information Processing Systems”
Springer, Berlin, pp. 257-281
Csányi, V. 1994. Etológia. Nemzeti Tankönyvkiadó,
Budapest, pp.755
Csányi, V. 1996:Organization, function, and creativity in biological
and social Systems. In: K.E. Boulding and E.L.Khalil (eds.) “Evolution,
Order and Complexity”, Routledge, London pp.146-181
Csányi, V. :1999: Az emberi természet: Humánetológia.
Vince Kiadó, Bp. Pp. 308
Csányi, V. & Miklósi, Á. 1998: A kutya mint
a korai evolúció modellje. Magyar Tudomány, 63.
Csányi, V. 2000a. A kognitív funkciók fejlődése:
rítus, szabály, idő. Replika 40, 145- 165
Csányi, V. 2000b:The “human behavior complex” and the
compulsion of communication: key factors of human evolution. Semiotica
128-3/4, 45-60
Csányi, V. 2000c:Bukfenc és Jeromos. Vince Kiadó
Budapest
Donald, M. 1991. Origins of the modern mind. Harvard Univ. Press, Cambridge,
Mass.
Dugatkin, L.A. 1997: Cooperation Among Animals. Oxfor University Press,
1997
Dunbar, R. 1996. Grooming, gossip and the language. Faber and Faber,
London
Frank, H. 1980. Evolution of Canine Information Processing under Condition
of Natural and Artificial selection. Z. Tierpsychol., 53, 389-399
Frank, H. And Frank, M.G. 1985. Comparative manipulation-test performance
in ten-weel old wolves (Canis lupus) and alaskan malamutes (Canis familiaris):
A piagetian interpretation. J. Comp.Psychol. 99, 266-274
Frank, H & Frank, M.G. 1987. The University of Michigan Canine Information
Processing Project (1979-1987). In: H. Frank (ed.) Man and Wolf. Dr W.
Junk Publishers, The Netherlands, pp. 143-167.
Frank, H. Frank, M.G., Hasselbach, L.M. and Littleton, M.D. 1989. Motivation
and inshigt in wolf (Canis lupus) and alaskian malamuts (Canis familiaris):
Visual discrimination learning. Bull.Psychonom. Soc. 27, 455-458
Fox, M.W. (Ed.) 1975. The Wild Canids:Their Systematics, Behavioral Ecology
and Evolution. Van Nostrand Reinhold Co. New York
Gácsi, M., Topál, J., Miklósi, Á., Dóka,
A., & Csányi, V. 2001: Attachment behaviour in adult dogs living
in rescue centres: Forming new bonds. Journal of Comparative Psychology
115(4), 423-431
Hare, B., and Tomasello, M. 1998. Domestic dogs (Canis familiaris) use
human and conspecific social cues to locate hidden food. J. Comp. Psychol
113, 173-177
Kubinyi, E., Miklósi, Á., Topál J, &
Csányi,
V. 2002a: Allomimetic behaviour and social anticipation in dogs: preliminary
results. Animal Cognition (in press)
Kubinyi, E., Topál, J., Miklósi, Á. &
Csányi,
V. 2002b: Social learning in dogs: The effect of human demonstrator on
the acquisition of a manipulative task. Journal of Comparative Psychology
116, in press
Lorenz, K. 1975. Introduction. In:M.W.Fox (Ed.) 1975. The Wild Canids:Their
Systematics, Behavioral Ecology and Evolution. Van Nostrand Reinhold Co.
New York
McKinley, J. And Sambrook, T.D. 2000. Use of human-given cues by domestic
dogs (Canis familiaris) and horses (Equus caballus). Anim. Cogn. 3, 13-22
Mech, L.D. 1970. The Wolf: The ecology and Behavior of an Endangered
Species. University of Minnesota Press, Minneapolis.
Miklósi Á., Polgárdi, R., Topál, J., &
Csányi V. 1998: Use of experimenter-given cues in dogs. Animal
Cognition, 1, 113-121
Miklósi Á., Polgárdi, R., Topál, J., &
Csányi V. 2000: Intentional behaviour in dog-human communication:
An experimental analysis of ‘showing’ behaviour in the dog.
Animal Cognition, 3, 159-166
Mundinger, P. C. 1980. Animal cultures and a general theory of cultural
evolution. Ethol.Sociobiol. 1, 183-223
Naderi Sz., Miklósi, Á., Dóka, A. &
Csányi,
V. 2001: Co-operative interactions between blind persons and their dogs.
Applied Animal Behaviour Science, 181(1), 1-22
New, J. C. 1995. Quality of Life of companion animals. In: Animals, health
and Quality of Life. VIIth International Conference on Human Animal Interactions,
pp. 24-25
Nobis, G. : Der alteste Haushund lebte vor 14.000 Jahren. UMSHAU, 19,
215-25, 1979
Nott, H.M.R. and Bradshow, J.W.S. 1993. Companion animals. In: S.D. Wratten
(Ed.), Video tecniques in animal ecology and behaviour. Chapman and Hall,
London
Olsen,S.J and Olsen J.W. 1977. The Chinese Wolf, Ancestor of New World
Dogs. Science 197, 533-535
Peters, R.1979. Mental Maps in Wolf Territoriality. In: Klinghammer,
E. ed.”The Behavior and ecology of Wolves” Garland STPM Press,
New York.
Pfungst, O. 1911. Clever Hans. The horse of Mr. von Osten. Henry Holt,
New York
Pongrácz, P., Miklósi, Á., &
Csányi,
V. 2001: Owner’s beliefs on the ability of their pet dogs to understand
human verbal communication: A case of social understanding. Current Psychology
of Cognition, 20, 87-107
Pongrácz, P., Miklósi, Á., Kubinyi, E., Gurobi,
K., Topál, J. & Csányi, V. 2001: Social learning in
dogs: the effect of a human demonstrator on the performance of dogs in
a detour task. Animal Behaviour , 62, 1109-1117
Reynolds, P.C. 1993. The complementation theory of language and tool
use. In.Gibson,K.R. and Ingold, T. (Eds.) „Tools, language and cognition
in human evolution. Cambridge Univ. Press, Cambridge 407-429
Riedl, R. 1978: Order in living Organisms. John Wiley, New York
Serpell, J. 1995. The domestic dog. Cambridge University Press, Cambridge,
pp.8
Sheldon, J.W. 1992. Wild dogs. The natural History of the Nondomesticated
Canidae. Academic Press, New York
Soproni, K., Miklósi, Á., Topál J, &
Csányi
V. 2001: Comprehension of human communicative signs in pet dogs. Journal
of Comparative Psychology, 115(2), 1-5
Soproni, K., Miklósi, Á., Topál J, &
Csányi,
V. 2002: Dogs’ responsiveness to human pointing gestures. Journal
of Comparative Psychology 116, 27-34
Tomasello, M and Call, J. 1997. Primate cognition. Oxford Univ. Press.
Oxford
Topál, J., Miklósi Á. &
Csányi V. 1997:
Dog-human relationship affects problem solving behaviour in the dog. Anthrozoös,
10, 213-223.
Topál, J., Miklósi Á., Dóka, A. &
Csányi
V. 1998: Attachment behaviour in the dogs: a new application of the Ainsworth’s
Strange Situation Test. Journal of Comparative Psychology, 112(3), 219-229.
Topál, J., Csányi, V. & Gácsi M. 1999: The role
of social rules in object permanence tasks: a comparative study on dogs
and humans. Humans & Other Species, 10(1), p.21.
Vilá, C., Savolainen, P., Maldonado, J.E., Amorim, I.R.,Rice,
J.E.,Honeycutt, Waal, F.B.M., de and Lanting. 1997. Bonobo: The forgotten
ape. Univ. California Press, Berkeley, pp. 210
Watson, J.S., Gergely, Gy., Topál, J., Gácsi, M., Sárközi,
Zs., & Csányi, V. 2001: Distinguishing logic versus association
in the solution of an invisible displacement task by children and dogs:
Using negation of disjunction. Journal of Comparative Psychology, 115(3),
Ábrák
1. ábra. Anatómiai
jegyek homológiái és analógiái
2. ábra Egyszerűsített
törzsfa
3. ábra Kutyafélék
DNS vizsgálata
4. ábra Kutyák kötődési
viselkedésének vizsgálata Idegen Helyzet Tesztben
5. ábra Menhelyi kutyák
viselkedése az Idegen Helyzet Tesztben
6. ábra Emberrel nevel kutya
és farkaskölykök preferencia tesztje 5-6 hetesen
7. ábra
Vakvezető
kutyák és gazdáik közötti kooperáció
8. ábra Szociális
tanulás I: labdaadogató gép működtetése
9. ábra Szociális
tanulás I: a megoldás latenciái
10. ábra Szociális
tanulás II: elkerülési feladat
11. ábra Szociális
tanulás II: V alakú kerités megkerülése
12. ábra Szabálykövetés:
kisérleti elrendezés
13. ábra Szabálykövetés
vizsgálata kutyán és emberen
14. ábra Szabálykövetés
vizsgálata: kereső viselkedéssel töltött
idő
15. ábra Szabálykövetés
vizsgálata:gazdára nézések száma
16. ábra Rítus kialakítása
17. ábra Jeromos rítusai
18. ábra Kutyák reakciója
különböző irányjelző gesztusokra I
19. ábra Kutyák reakciója
különböző irányjelző gesztusokra II
20. ábra Emberszabásúak
és kutyák reakciója emberi mutatásra
21. ábra A kutyák
információt adnak: kisérleti séma
22. ábra Szociális
megértés: A bot helyének mutatási latenciája
23. ábra Szociális
megértés: a kutyák tekintetváltásának
gyakorisága
24. ábra A kutyák
által megértett egyes kifejezések listája
25. ábra Hány kifejezést
ért meg a kutya a gazda szerint