A kutyák is tisztelik a rangsort és könnyen elfogadnak szabályokat
Minden rendes kutyagazda tudja, hogy a jól nevelt kutyákkal
könnyen el lehet fogadtatni szabályokat. Három segítő
mechanizmusra is támaszkodik ez a különös viselkedés. Az egyik
pontosan az előbb már említett konfliktus-minimalizálás,
ha következetesen rászólunk valamiért a kutyánkra, akkor előbb
utóbb úgy csinálja, ahogyan szeretnénk. Tehát mondjuk mindig a bal
vagy jobboldalunkon jön, megáll a járdaszélen, nem ugrik fel az
asztalra. És ezért még különösebb dresszúrát vagy büntetést sem
kell alkalmazni, elegendő, ha a kívánt viselkedést akár passzívan
is, de elegendő gyakran végeztetjük. A kutyák is nagyon tisztelik
a rangsort, különösen szófogadóak, ha következetes ember van felettük.
A másik segítő mechanizmus a kutyák személyesrítus-követő
tulajdonsága. Ha egy kutyával többször egymásután, azonos időben,
azonos helyen, azonos módon hajtunk végre egy cselekvést akkor a kutyák
nagyon hajlamosak ezt a saját kezdeményezésükre legközelebb is,
hasonló formában elvégezni. A harmadik segítő mechanizmus a mintakövető
viselkedés, az utánzás, ami a kutyáknál is jól kimutatható, de
egy külön fejezetben foglalkozunk majd vele.
A családban nevelt kiskutya még életének kezdeti
szakaszában rájön a konfliktus-minimalizálás szükségességére.
Hiszen nem szabad a lakásban a dolgát végeznie, nem mehet ki, amikor
szeretne, nem rághatja a cipőket és a szőnyeget, viszont még
bíztatják is arra, hogy a labdáját vagy más játékát rágcsálja. Különböző
akciókra serkentik, például hívja a gazda, és ha a hívásnak
engedelmeskedik rendszerint meg is jutalmazza. Kérik tőle a pórázt,
és ha odaviszi megintcsak jutalom a része. A fentiek alapján nyílvánvaló,
hogy a sok lehetséges akció közül néhányat konfliktus, azaz
valamilyen formában büntetés követ, míg más esetleg teljesen hasonló
akciókért nem szólnak vagy éppen meg is jutalmazzák. A kutya nemcsak
abban különbözik más állatoktól, hogy nagyon érdeklődik a gazdával
együtt végezhető akciók iránt, hanem abban is, hogy a háziasítás
során az emberhez hasonlóan, jelentősen kifejlődött az önszabályozása.
Képes arra, hogy saját magát visszatartsa egy akció elvégzésétől.
Egy kiskutyát nagyon könnyen meg lehet tanítani arra például, hogy
etetéskor, bármennyire is éhes már, szépen várja meg, amíg az étel
a táljába kerül és csak akkor kezdjen neki a falatozásnak, ha erre
engedélyt kap. Ha idejekorán bevezetjük, elég a mohó kiskutyát kézzel
visszatartani egyszer-kétszer, vagy hangosabban rászólni és az efféle
szabály gyorsan kialakul. Genetikai adottsága a kutyának az, hogy a
rangsorban feljebbvalónak ilyenkor engedelmeskedjen. Az utcán sokszor látni,
hogy a vidáman ugrándozó, szaladgáló kutyák a járda szélén megállnak
és néznek hátrafelé, hogy gazdájuktól az áthaladási engedélyt
megkapják. Ha ezt sok éven át mindig így teszik, felnőtt korukban
még a legkívánatosabb üldözhető társ, vagy cica sem fogja
őket a szabály megszegésésre késztetni.
.............................
Az általános ismeretek és a néhány kísérlet alapján
alátámaszt-hatónak látszik az az állítás, hogy a kutyák emberrel történő
együttműködésében szerepet játszik a kutya kötődése, a
szabálytanulás és bizonyos mértékig a problémafelismerés is. A legtöbb
esetben persze az ember maga határozza meg a megoldandó feladatot és
ebbe a kutyának nincsen beleszólása, de együttműködés csak
akkor jöhet létre, ha ő is rájön arra, hogy mi is a valódi probléma.
Nem tudom megállni, hogy itt ne mondjam el egy régi megfigyelésemet,
amit még gyermekkoromban tettem, de annyira emlékezetes maradt, hogy máig
is pontosan emlékszem rá, és éppen azt bizonyítja, hogy a kutyák
mennyire jó feladatfelismerők. 1946-ban a Nemzeti Segély
gyermeknyaraltatási akciójának keretében néhány nyári hétre
Bugacra kerültem, egy módos parasztcsaládhoz. Volt ott rengeteg állat,
marhák, disznók, birkák, lovak, libák, ami csak egy gazdaságban előfordul,
velemkorú és idősebb gyerekek, rengeteg új és izgalmas élményben
volt részem. Egy nap az asszonyok libafosztáshoz fogtak. Elkerítették
a libákat és egyenként elkapva őket villámgyors, szakszerű
mozdulatokkal végezték a tollgyűjtő műveleteket. A pucér
egyedeket kiengedték és azok hamarosan csapatba gyűlve vártak társaikra
hangos gágogás közepette. Volt vagy 200 liba. Késő délutánra már
csak egy maradt és amikor megpróbálták elkapni megszökött és elvegyült
a már kész libákkal. Az asszonyok kacagtak, próbálták megfogni, de
nem sikerült, mert 200 másik szaladgált, vergődött, ugrált körülöttük.
Én is ott álltam és néztem a hiábavaló próbálkozást majd hirtelen
ötlettől hajtva felajánlottam, hogy Bogárral megfogom én. Bogár
egy nagyon okos, szorgalmas puli volt, akivel nekem már igen jó
munkakapcsolatom volt, sokszor őriztük együtt a birkákat.
Beleegyeztek, szólítottam a pulit és elkezdtük zavarni az addigra már
igencsak izgatottá váló lúdcsapatot. A puli egy percen belül elkapta
a még tollas libát és leszorította a földre, amíg én oda nem érkeztem.
Azt ugyan akkor én teljesen természetesnek vettem, mert előre szóltam
a pulinak, hogy a tollas libát kell megfogni, de már akkor is meglepett
az a szinte hihetelen hatékonyság, ahogyan a feladatot végrehajtotta.
Egyetlen csupasz egyedet sem fogott meg, tehát nem próba-szerencse módszerrel
dolgozott, hanem számomra akkor is, most is nyilvánvaló, hogy "tudta",
mi a feladat.
.....................
A régebbi irodalomban sokszor olyanképpen magyarázták
a vakvezető kutyák gazdáikkal történő együttműködését,
hogy ez csupán a kondicionálás, tanítás eredménye. A kutya nem tesz
mást, mint engedelmeskedik néhány parancsnak. Ez biztosan nincsen így,
még a legegyszerűbb magyarázat szerint is a kutya bizonyos szabályokat
követ, amelyek nem csupán társításos tanulás eredményei, mert nem
kapcsolódnak szorosan a környezet meghatározott részéhez, ahogyan ezt
képzelték. A saját megfigyeléseink azt mutatták és ezen igencsak
meglepődtünk, hogy a vak gazdák sokszor megszidják a jól teljesítő
kutyát és ez ennek ellenére is elvégzi munkáját. Egyik videofelvételünkön
a következő jelenet látható. Egy nyári zápor után félig meddig
már felszáradt a forgalmas utca, és elindul a gazda és a vezető
kutya. Egy gyalogátkelő közepén még hatalmas víztócsa
terpeszkedik. A kutya természetesen kikerüli ezt és nagy ívben
elvezeti a vakot a tócsától. A gazda azonban nem érti, hogy mért
kellett ilyen nagy és fölösleges kerülőt tenni, úgy érzi, hogy
a kutya valamit rosszul csinált, megszidja és visszamegy a kutyával és
megismétlik az átkelést. A kutya megint elkerüli a tócsát, újabb ezúttal
erélyesebb szidás, újabb ismétlés, határozott parancsok, egyenesen
előre. Szegény kutya ekkor már szót fogadott és szépen
belementek a mély tócsába. A gazda persze azonnal rájött, hogy miről
is volt szó és gyorsan bocsánatot kért és ölelgette a kutyát.
Vagyis egy magatartáskutató szemlélete alapján kétszer megbüntette a
helyes viselkedéséért és egyszer megjutalmazta a helytelenért.
Izgatottan vártuk, hogy mi lesz a következő tócsánál. A kutya
természetesen a szabályt tartotta meg, és ugyan aggodalmasan, de megint
kikerülte a vizet. Nincsen egyszerűbb magyarázat ezekre a jelenségekre,
mint az , hogy a kutyák képesek a feladatoknak legalábbis egyrészét
felfogni, megérteni és viselkedésüket a feladat elvégzése érdekében
alakítani. Ehhez hasonló jelenséget más állatok esetében nem ismerünk,
leszámítva azt a néhány emberszabású majmot, amelyet egészen kicsi
korától kezdve emberi, családi környezetben neveltek fel.
|