Mint ez rövidesen kiderül, az ember évtízezredek óta él együtt
egy különös, szociális ragadozóval a farkasból lett kutyával. Az
együttélés hosszú ideje alatt nagyon sok ismeret halmozódott fel a
kutyákról. Ezek az ismeretek részben jól megírott gyakorlati kutyakönyvekben
találhatók, másrészt pedig az emberek között szájról-szájra
terjedő elbeszélésekben, anekdotákban, hiedelmekben és csak egészen
kicsi részben a tudományos irodalomban. Ha az ember belenéz a kutyákról
szóló gyakorlati, vagy elméleti munkákba, azt látja, hogy nagyon
sokat írnak a kutyák tenyésztéséről, tartásáról, kiképzéséről,
az egyes fajták tulajdonságairól, de a kutyák viselkedéséről, a
kutya elme működéséről alig tudhatunk meg valamit, sőt
kifejezetten etológiai természetű munka alig akad.
Miért nincs kutyaetológia?
Az etológusokat sokféle szempont vezérli a megfigyelésre, vizsgálatra
kiszemelt állatfajok kiválasztásánál. A szempontok általában ellentétpárokban
érvényesülnek. Jó, ha az állat könnyen elérhető és
megfigyelhető, de az is nagyon jó, ha távoli egzotikus vidékeken
él és/vagy nehezen figyelhető meg. Jó, ha a kiválasztott faj
viszonylag egyszerű idegrendszerrel rendelkezik, de az is nagyon
alkalmassá teszi tudományos kérdések megválaszolására, ha
idegrendszere a legfejlettebbek, közé tartozik, különösen jó, ha közeli
rokonunk. Nem utolsó szempont az sem, hogy mennyit foglalkoztak már az
adott fajjal. Jó, ha sokat, mert, akkor sokmindent tudunk már róluk, és
nem kell a legegyszerűbb dolgok megfigyelésével bíbelődni,
persze az is megfelelő, ha alig foglalkoztak vele, mert akkor minden,
amit megfigyelünk új lesz a tudomány számára.
Nos, a kutya az adott feltételek alapján egyszemélyben testesíti
meg az ellentétpárokat, vagyis igen kiváló, de teljesen alkalmatlan
alanya etológiai megfigyeléseknek. A kutya közöttünk él, természetes
környezete az emberi társadalom, vagyis könnyen elérhető, de igen
nehezen figyelhető meg, mert tanulmányozása céljából a családi
otthonokba kell behatolni. Emlősállat lévén idegrendszere meglehetősen
fejlett, de fejlettsége nem éri el az ember-szabású majmokét. Ugyan
folyton velünk van, de mégcsak nem is távoli rokonunk. Ez az ellentmondásos
helyzet az oka, hogy egy tucatnyi szakcikken kívül érdemleges kutyaetológiai
könyvet még nem írtak. Valószínűleg az is hozzájárul a kutató
etológus vonakodásához, hogy a kutyaviselkedésben rendkívül nagy az
egyedi változatosság. Vadon élő állatoknál ez sokkal-sokkal
kisebb mértékű. Két nagy kivétel van az egyik maga az ember a másik
a kutya. A változatosság oka nemcsak az, hogy sokszáz genetikailag is különböző
kutyafajta van, hanem az is, hogy a kutyák egyedi fejlődésük során
tanulással, tanítással, fegyelmezéssel, szokások kialakításával
nagymértékben befolyásolhatók.
Az etológia hagyományosan két fő vizsgálati lehetőséget
kínál a kutató számára. Az első az állat viselkedésének természetes
környezetben történő alapos megfigyelése. A kutya az emberi környezetben
él, ha családi kutya, de igen szorosak a kapcsolatai az emberekkel akkor
is, ha munkakutya, akárcsak egy egyszerű házőrző. A gond
tehát ez a különleges terep. Aki kutyaetológiát akar művelni,
annak a humánetológiában is kell legyen némi jártassága, no meg a
pszichológiában, mert a kutya viselkedését csak a vele kapcsolatban álló
emberek viselkedésével együtt lehet értékelni. Új különleges módszerekre
van tehát szükség. Nálunk az vált be, hogy a családi kutya a gazdájával
együtt vesz részt a kísérletben.
A másik lehetőség az etológus számára a félig vagy teljesen
mesterséges, laboratóriumi környezetben történő vizsgálat. Az
persze szóba sem jöhet, hogy valamilyen állatházban tartunk kutyákat
és időnként egyet kiemelve bármiféle kísérletet vagy megfigyelést,
végezzünk. Az elkülönített kutya rövid idő alatt lelkibeteg
lesz és teljesen alkalmatlan bármiféle viselkedéssel kapcsolatos vizsgálatra,
az együtt tartott kutyák pedig féltékenyen figyelik a történéseket
és megintcsak akadályozzák a tárgyilagos vizsgálatokat. Csak egy példát
erre. Az egyik állatvédő szervezet közösen tartott kutyáival végeztünk
kötődési vizsgálatokat, amelynek során ugyanazt a kutyát többször
egymás után kellett megfigyelésre a többiek közül kivezetni. Nagyon
gyorsan kiderült, hogy a kutyák versengeni kezdenek a kiemelésért, és
ha egymás után többször vezetünk el egyedeket, akkor azokat a visszatéréskor
kemény agresszióval büntették. A kutyák nem szeretik a kivételezést.
Ebben a könyvben az olvasó sokféle adatot talál majd. Megtalálja
azoknak az etológiai természetű vizsgálatoknak az eredményeit,
amelyet munkatársaimmal végeztünk, továbbá mások nem feltétlenül
etológiai szemléletű, de mindenképpen tudományos vizsgálatainak
adatait. Szó lesz azokról a megfigyelésekről is, amelyeket egy már
tíz éve tartó vizsgálatban magam végeztem a saját kutyáimon, ezek
persze egyedi megfigyelések, tudományos értékük abból adódik, hogy
gondosan ellenőrzött kísérleteket tervezhetünk a segítségükkel.
Végül bemutatok néhány első kézből származó anekdotát,
ha úgy gondolom, hogy ez mondanivalómat jól kiegészíti. A kutyaelméről
alkotott elképzeléseimet tudományos elméletnek, hipotézisnek tekintsék,
amelynek az igazolása még a jövő kutatásainak a feladata. De itt,
és most nekem ez a véleményem és igyekszem ezt a legjobb tudásom
szerint alá is támasztani. Tudományos érdeklődésű olvasóim
a könyv vége felé találnak egy hosszú fejezetet arról, hogy hogyan
lehet az állati elmét tudományosan vizsgálni, milyen problémái,
buktatói vannak az ilyen munkának. Ezek természetesen az én elméletemre
is vonatkoznak. Ne engedjen tehát az olvasó a könnyű csábításnak
nem biztos, hogy a kutya pontosan olyan, ahogyan én látom.
Kezdjük a legelején. Hogyan lett a farkasból kutya?
.......
|